الکترونیک, لحیم کاری, همه دسته ها

نحوه لحیم کاری

Posts_Cover_Soldering

نحوه لحیم کاری

how-to-solder-3

یادگیری نحوه لحیم کاری با تکنیک های مناسب لحیم کاری یک مهارت اساسی است که هر سازنده ای باید در آن مهارت داشته باشد. در این آموزش اصول اولیه هویه لحیم کاری، ایستگاه های لحیم کاری، انواع لحیم کاری، لحیم کاری و نکات ایمنی را بیان می کنیم. چه در حال ساخت ربات باشید و چه با آردوینو کار کنید، دانستن نحوه لحیم کاری به شما کمک خواهد کرد.

لحیم کاری چیست؟

اگر بخواهید هر وسیله الکترونیکی حاوی برد مدار را جدا کنید، خواهید دید که قطعات با استفاده از تکنیک های لحیم کاری متصل شده اند. لحیم کاری فرآیند اتصال دو یا چند قطعه الکترونیکی با ذوب لحیم در اطراف اتصال است. لحیم کاری یک آلیاژ فلزی است و هنگامی که سرد می شود یک پیوند الکتریکی قوی بین قطعات ایجاد می کند. حتی لحیم کاری می تواند یک اتصال دائمی ایجاد کند، می توان آن را با استفاده از یک ابزار لحیم کاری که در زیر توضیح داده شده است معکوس کرد.

how-to-solder-reference-guide-section-1

ابزار لحیم کاری

خوبی یادگیری نحوه لحیم کاری این است که برای شروع به چیزهای زیادی نیاز ندارید. در زیر ما ابزارها و مواد اولیه ای را که برای اکثر پروژه های لحیم کاری خود به آن نیاز خواهید داشت، توضیح خواهیم داد.

 

هویه لحیم کاری

هویه لحیم کاری یک ابزار دستی است که به یک پریز برق AC استاندارد 120 ولت متصل می شود و برای ذوب کردن لحیم در اطراف اتصالات الکتریکی گرم می شود. این یکی از مهمترین ابزارهایی است که در لحیم کاری استفاده می شود و می تواند در انواع مختلفی مانند قلم یا تفنگ موجود باشد. برای مبتدیان، توصیه می شود که از هویه لحیم کاری سبک قلمی در محدوده 15 وات تا 30 وات استفاده کنید. اکثر هویه های لحیم کاری دارای نوک های قابل تعویض هستند که می توانند برای کاربردهای مختلف لحیم کاری استفاده شوند. هنگام استفاده از هر نوع هویه لحیم کاری بسیار محتاط باشید زیرا می تواند تا 896 اینچ فارنهایت که بسیار داغ است گرم شود.

 

NSA-VOLT (3)

ایستگاه لحیم کاری

ایستگاه لحیم کاری نسخه پیشرفته تری از قلم لحیم کاری مستقل پایه است. اگر قرار است لحیم کاری زیادی انجام دهید، اینها عالی هستند زیرا انعطاف و کنترل بیشتری را ارائه می دهند. مزیت اصلی ایستگاه لحیم کاری توانایی تنظیم دقیق دمای هویه لحیم کاری است که برای طیف وسیعی از پروژه ها عالی است. این ایستگاه‌ها همچنین می‌توانند فضای کاری امن‌تری ایجاد کنند، زیرا برخی از آن‌ها شامل سنسورهای دمای پیشرفته، تنظیمات هشدار و حتی محافظت از رمز عبور برای ایمنی هستند.

 

soldering-iron-banner

نکات هویه لحیم کاری

در انتهای بیشتر هویه های لحیم کاری یک قسمت قابل تعویض وجود دارد که به عنوان نوک لحیم کاری شناخته می شود. انواع مختلفی از این نوک وجود دارد و در اشکال و اندازه های بسیار متنوعی وجود دارد. هر نوک برای یک هدف خاص استفاده می شود و یک مزیت متمایز نسبت به دیگری ارائه می دهد. رایج ترین نکاتی که در پروژه های الکترونیکی استفاده می کنید نوک مخروطی و نوک اسکنه است.

  • نوک مخروطی – در لحیم کاری الکترونیکی دقیق به دلیل نوک خوب استفاده می شود. به دلیل انتهای نوک تیز آن، می‌تواند گرما را به مناطق کوچک‌تر بدون تأثیرگذاری بر محیط اطراف خود برساند.
  • نوک اسکنه – این نوک به دلیل نوک پهن و مسطح آن برای لحیم کاری سیم ها یا سایر اجزای بزرگتر مناسب است.

51d9fdd4c

اسفنج برنجی یا معمولی

استفاده از اسفنج به تمیز نگه داشتن نوک هویه لحیم کاری با از بین بردن اکسیداسیون ایجاد شده کمک می کند. نکات با اکسیداسیون تمایل به سیاه شدن دارند و لحیم کاری را مانند زمانی که نو بود قبول نمی کنند. شما می توانید از یک اسفنج مرطوب معمولی استفاده کنید، اما به دلیل انبساط و انقباض، طول عمر نوک آن را کاهش می دهد. همچنین، یک اسفنج مرطوب هنگام پاک کردن، دمای نوک آن را به طور موقت کاهش می دهد. جایگزین بهتر استفاده از اسفنج برنجی است که در سمت چپ نشان داده شده است.

sponges-2

پایه هویه لحیم کاری

پایه لحیم کاری بسیار ابتدایی است اما داشتن آن بسیار مفید و مفید است. این پایه به جلوگیری از تماس نوک هویه داغ با مواد قابل اشتعال یا آسیب تصادفی به دست شما کمک می کند. اکثر ایستگاه های لحیم کاری دارای این داخلی هستند و همچنین دارای یک اسفنج یا اسفنج برنجی برای تمیز کردن نوک آن هستند.

soldering-stand

لحیم کاری

لحیم کاری یک ماده آلیاژی فلزی است که برای ایجاد پیوند دائمی بین قطعات الکتریکی ذوب می شود. این در هر دو نوع سرب و بدون سرب با قطرهای 0.032 و 0.062 اینچ رایج ترین است. در داخل هسته لحیم کاری ماده ای به نام شار وجود دارد که به بهبود تماس الکتریکی و استحکام مکانیکی آن کمک می کند.

برای لحیم کاری الکترونیکی، رایج ترین نوع مورد استفاده، لحیم کاری هسته رزین بدون سرب است. این نوع لحیم کاری معمولا از آلیاژ قلع/مس ساخته می شود. شما همچنین می توانید از لحیم هسته کلوفون سرب دار 60/40 (60٪ قلع، 40٪ سرب) استفاده کنید، اما به دلیل نگرانی های بهداشتی محبوبیت کمتری دارد. اگر از لحیم کاری سرب استفاده می کنید، مطمئن شوید که تهویه مناسبی دارید و بعد از استفاده دستان خود را بشویید.

solder-2

هنگام خرید لحیم کاری، مطمئن شوید که از لحیم کاری اسیدی استفاده نکنید، زیرا این کار به مدارها و قطعات شما آسیب می رساند. لحیم کاری اسیدی در فروشگاه های لوازم خانگی به فروش می رسد و عمدتاً برای لوله کشی و فلزکاری استفاده می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، لحیم کاری در چند قطر مختلف وجود دارد. لحیم کاری با قطر ضخیم تر (0.062 اینچ) برای لحیم کاری سریعتر مفاصل بزرگتر خوب است اما می تواند لحیم کاری مفاصل کوچکتر را دشوار کند. به همین دلیل، همیشه ایده خوبی است که هر دو اندازه را برای پروژه های مختلف خود در دسترس داشته باشید.

 

دست کمک (دست سوم)

دست کمک وسیله ای است که دارای 2 یا چند گیره تمساح و گاهی اوقات یک ذره بین/چراغ متصل است. این گیره با نگه داشتن اقلامی که می خواهید در حین استفاده از لحیم کاری و لحیم کاری به شما کمک کند. ابزار بسیار مفیدی که باید در فضای سازندگان خود داشته باشید.

helping-hand-third-hand

ایمنی لحیم کاری

اکنون که می‌دانید به چه ابزار و موادی نیاز دارید، وقت آن است که به طور خلاصه درباره راه‌های ایمن ماندن در حین لحیم کاری صحبت کنید.

اتوهای لحیم کاری می توانند به دمای 800 درجه فارنهایت برسند، بنابراین بسیار مهم است که بدانید هویه شما همیشه کجاست. ما همیشه به شما توصیه می کنیم از پایه هویه لحیم کاری برای جلوگیری از سوختگی یا آسیب تصادفی استفاده کنید.

safety-glasses-fume-extractor

مطمئن شوید که لحیم کاری را در یک منطقه با تهویه مناسب انجام می دهید. هنگامی که لحیم کاری گرم می شود، بخارهایی منتشر می شود که برای چشم ها و ریه های شما مضر است. توصیه می شود از یک دستگاه دود گیر استفاده کنید که یک فن با فیلتر زغالی است که دود مضر لحیم کاری را جذب می کند .

در صورت پاشیده شدن تصادفی لحیم کاری داغ، پوشیدن لباس محافظ چشم همیشه ایده خوبی است. در نهایت، هنگام لحیم کاری، به خصوص اگر از لحیم کاری سرب استفاده می کنید، حتما دست های خود را بشویید.

قلع بندی

قبل از اینکه بتوانید لحیم کاری را شروع کنید، باید هویه لحیم کاری خود را با قلع کردن نوک آن با لحیم کاری آماده کنید. این فرآیند به بهبود انتقال حرارت از اتو به وسیله ای که در حال لحیم کاری هستید کمک می کند. قلع بندی همچنین به محافظت از نوک و کاهش سایش کمک می کند.

  • مرحله 1: با اطمینان از اینکه نوک آن به اتو وصل شده و در جای خود محکم پیچ شده است، شروع کنید.
  • مرحله 2: لحیم کاری خود را روشن کنید و بگذارید گرم شود. اگر یک ایستگاه لحیم کاری با کنترل دمای قابل تنظیم دارید، آن را روی 400 اینچ C/752 F تنظیم کنید.
  • مرحله 3: نوک هویه لحیم کاری را روی یک اسفنج مرطوب مرطوب پاک کنید تا تمیز شود. قبل از اینکه به مرحله 4 بروید، چند ثانیه صبر کنید تا نوک دوباره گرم شود.
  • مرحله 4: لحیم کاری را در یک دست و با دست دیگر لحیم کنید. لحیم کاری را به نوک اتو لمس کنید و مطمئن شوید که لحیم کاری به طور یکنواخت در اطراف نوک آن جریان دارد.

tinning-the-soldering-iron-tip-banner

قبل و بعد از هر جلسه لحیم کاری باید نوک اتو را قلع و قمع کنید تا عمر آن افزایش یابد. در نهایت، هر نوک فرسوده می شود و زمانی که ناصاف یا سوراخ شد نیاز به تعویض دارد.

 

نحوه لحیم کاری

برای توضیح بهتر نحوه لحیم کاری، قصد داریم آن را با یک برنامه دنیای واقعی نشان دهیم. در این مثال، ما یک LED را به یک برد مدار لحیم می کنیم.

مرحله 1:

کامپوننت را سوار کنید – با قرار دادن سرنخ های LED در سوراخ های برد مدار شروع کنید. تخته را برگردانید و سربها را با زاویه 45 به بیرون خم کنید. این امر به اتصال بهتر قطعه با پد مسی کمک می کند و از افتادن آن در حین لحیم کاری جلوگیری می کند.

how-to-solder-step1

مرحله 2:

اتصال را گرم کنید – هویه لحیم کاری خود را روشن کنید و اگر دارای کنترل حرارت قابل تنظیم است، آن را روی 400 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. در این مرحله، نوک اتو را همزمان به لنت مسی و سرب مقاومت لمس کنید. برای گرم کردن لنت و سرب باید 3-4 ثانیه لحیم کاری را در جای خود نگه دارید.

how-to-solder-step2

مرحله 3:

لحیم کاری را روی مفصل اعمال کنید – هویه لحیم کاری را روی پد مسی و سرب نگه دارید و لحیم کاری خود را به محل اتصال لمس کنید. مهم- لحیم کاری را مستقیماً به نوک اتو لمس نکنید. شما می خواهید اتصال به اندازه کافی داغ باشد تا لحیم کاری هنگام لمس آن ذوب شود. اگر مفصل خیلی سرد باشد، اتصال بدی ایجاد می کند.

how-to-solder-step4

مرحله 4:

سرنخ ها را برش دهید – هویه لحیم کاری را بردارید و بگذارید لحیم به طور طبیعی خنک شود. روی لحیم کاری باد نکنید زیرا باعث ایجاد یک مفصل بد می شود. پس از خنک شدن، می توانید سیم اضافی را از سرنخ ها جدا کنید.

اتصال لحیم کاری مناسب صاف، براق و شبیه آتشفشان یا مخروط است. شما فقط به اندازه کافی لحیم کاری می خواهید که کل مفصل را بپوشاند اما نه خیلی زیاد تا تبدیل به یک توپ شود یا به سرب یا اتصال نزدیک بریزد.

how-to-solder-step5

نحوه لحیم کاری

اکنون زمان آن است که به شما نشان دهیم که چگونه سیم ها را به یکدیگر لحیم کنید. برای این فرآیند، استفاده از دست های کمکی یا انواع دیگر دستگاه گیره توصیه می شود.

با برداشتن عایق از انتهای هر دو سیمی که به یکدیگر لحیم کاری می کنید، شروع کنید. اگر سیم رشته شده است، رشته ها را با انگشتان خود به هم بچرخانید.

solder-wires-step-1

مطمئن شوید که هویه لحیم کاری شما کاملا گرم شده است و نوک آن را تا انتهای یکی از سیم ها لمس کنید. آن را به مدت 3-4 ثانیه روی سیم نگه دارید.

solder-wires-step-2

هویه را در جای خود نگه دارید و لحیم کاری را به سیم لمس کنید تا کاملاً پوشش داده شود. این روند را روی سیم دیگر نیز تکرار کنید.

solder-wires-step-3

دو سیم قلع شده را روی هم نگه دارید و هویه لحیم کاری را به هر دو سیم بزنید. این فرآیند باید لحیم کاری را ذوب کرده و هر دو سیم را به طور یکنواخت پوشش دهد.

solder-wires-step-5

هویه لحیم کاری را بردارید و چند ثانیه صبر کنید تا اتصال لحیم کاری سرد و سفت شود. برای پوشاندن اتصال از هیت شرینک استفاده کنید.

solder-wires-step-6

لحیم کاری

خوبی استفاده از لحیم کاری این است که می توان آن را به راحتی با تکنیکی به نام لحیم کاری جدا کرد. اگر نیاز به حذف یک قطعه یا اصلاح مدار الکترونیکی خود دارید، این کار مفید است.

برای لحیم کاری یک اتصال، به فتیله لحیم کاری نیاز دارید که به عنوان قیطان لحیم کاری نیز شناخته می شود.

desoldering-braid

مرحله 1 : یک تکه از قیطان لحیم کاری را روی محل اتصال/لحیم کاری که می خواهید جدا کنید قرار دهید.

مرحله 2 : هویه لحیم کاری خود را گرم کنید و نوک آن را تا بالای قیطان لمس کنید. این کار لحیم زیر را گرم می کند و سپس به نوار لحیم کاری جذب می شود. اکنون می توانید قیطان را بردارید تا ببینید لحیم خارج شده و برداشته شده است. زمانی که قیطان را گرم می کنید مراقب باشید که آن را لمس کنید زیرا داغ می شود.

desolder-banner-2

اختیاری : اگر مقدار زیادی لحیم کاری دارید که می خواهید حذف کنید، ممکن است بخواهید از دستگاهی به نام مکنده لحیم استفاده کنید. این یک جارو مکانیکی دستی است که با فشار دادن یک دکمه، لحیم کاری داغ را مکش می کند.

برای استفاده، پیستون را در انتهای مکنده لحیم فشار دهید. محل اتصال را با هویه لحیم کاری خود گرم کنید و نوک مکنده لحیم کاری را روی لحیم کاری داغ قرار دهید. دکمه رهاسازی را فشار دهید تا لحیم مایع مکیده شود. برای خالی کردن مکنده لحیم کاری، پیستون را فشار دهید.

solder-sucker

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *